لوگوی ارتباط افزار افق
بستن

ماینر GhostEngine؛ روش‌های شناسایی و جلوگیری

ماینر GhostEngine؛ روش‌های شناسایی و جلوگیری

فهرست مطالب

بدافزار ماینر GhostEngine

یک گروه هکری که در زمینه استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال فعالیت می‌کند با کد نام REF4578 شناخته شده است که از یک پیلود به نام GhostEngine استفاده می‌کند. این پیلود با بارگزاری یک درایور آسیب پذیر (vulnerable drivers) راهکارهای امنیتی را غیرفعال و یک ماینر XMRig نصب می‌کند.لابراتور امنیتی Elastic و Antiy یک حمله غیر معمول و پیچیده کریپتو-ماینینگ کشف کرده‌اند و اطلاعات بسیار مفصل و مهمی در خصوص نحوه آلوده سازی و شناسایی آن و روش‌های جلوگیری آن گزارشاتی ارائه کرده اند.

GhostEngine

 این حمله با اجرای یک فایل به نام  Tiworker.exe شروع می‌شود که مشابه یک فایل مجاز در ویندوز است. اجرای این فایل اولین مرحله از بارگزاری GhostEngine است که با اجرای یک اسکریپت پاورشل ماژول‌های مختلفی برای آلوده کردن سیستم دانلود می‌کند. پس از اجرای Tiworker.exe ، یک فایل پاورشل به نام get.png از سرور C2 هکر بروی سیستم قربانی دانلود می‌شود.

این اسکریپت فضای خالی سیستم را چک می‌کند تا حداقل 10 مگابایت فضای آزاد برای دانلود فایل‌ها وجود داشته باشد. این فایل‌ها در مسیر C:\Windows\Fonts ذخیره می‌شوند.  سپس تسک‌های زمانبندی شده به نام‌های OneDriveCloudSync ،  DefaultBrowserUpdate و OnDriveCloudBackup برای پایداری حضور خود در سیستم ایجاد می‌کند.  پس از آن اسکریپت پاورشل شروع به دانلود یک فایل اجرایی به نام smartscreen.exe می‌کند که پیلود اصلی GhostEngine است.

این بدافزار وظیفه متوقف و حذف کردن نرم افزارهای EDR را دارد و پس از آن XMRig را دانلود و اجرا می‌کند. برای متوقف کردن نرم افزار EDR، دو درایور کرنل آسیب پذیر را لود می‌کند: aswArPots.sys (Avast driver) که برای متوقت کردن EDR استفاده می‌شود، IObitUnlockers.sys (Iobit driver) برای پاک کردن فایل اجرایی EDR.

برای پایداری بیشتر، یک DLL به نام oci.dll توسط سرویس ویندوزی به نام msdtc بارگزاری می‌شود. پس از اجرا، ایم DLL یک نسخه جدید از get.png را برای نصب جدیدترین نسخه GhostEngine دانلود می‌کند. هر باری که سرویس msdtc اجرا می‌شود، فایل oci.dll نیز اجرا شده که با اسکرپیت get.png را در پاورشل اجرا می‌کند.

ghostengine infection stages
فایل get.png تمامی ماژول‌های موردنیاز را دانلود می‌کند در ادامه می‌توانید لیستی از فایل‌های دانلود شده را مشاهده کنید.
pathTypeDescriptio
C:\Windows\System32\drivers\aswArPots.sysKernel driverVulnerable driver from Avast
C:\Windows\System32\drivers\IObitUnlockers.sysKernel driverVulnerable driver from IObit
C:\Windows\Fonts\curl.exePE executableUsed to download files via cURL
C:\Windows\Fonts\smartsscreen.exePE executableCore payload (GHOSTENGINE), its main purpose is to deactivate security instrumentation, complete initial infection, and execute the miner.
C:\Windows\System32\oci.dllService DLLPersistence/updates module
backup.pngPowershell scriptBackdoor module
kill.pngPowershell scriptA PowerShell script that injects and executes a PE file responsible for killing security sensors

نحوه غیرفعالسازی EDR

یکی از ماژول‌های مهم این بدافزار فایل اجرایی به نام smartscreen.exe است که وظیفه غیرفعال کردن راهکارهای EDR نصب شده بروی سیستم را دارد. پس از غیرفعال شدن EDR است که ماینر دانلود و اجرا می‌شود. این بدافزار تمامی پردازه‌های در حال اجرا را اسکن کرده و با لیستی از پروسس‌های شناخته شده EDR مقایسه می‌کند. درصورتی که نمونه‌ای پیدا شود، با بارگزاری ماژول آنتی-روت کیت avast یعنی aswArPots.sys پردازه EDR را متوقف می‌کند.  

ghostengine راهکارهای edr را غیرفعال می کند

در مرحله بعدی از یک درایور آسیب پذیر دیگر به نام iobitunlockers.sys برای پاک کردن فایل باینتری نرم افزارهای امنیتی استفاده می‌شود. در بررسی کدهای این قسمت متخصص متوجه شد‌ه‌اند که، توسعه دهندگان این بدافزار به طور دائم برنامه‌های در حال اجرای سیستم را اسکن می‌کنند و درصورتی که نرم افزار امنیتی شناسایی شود مجددا آن را غیرفال خواهند کرد. این کار به افزایش پایدار و عدم شناسایی بدافزار کمک می‌کند.

درایور آسیب پذیر چیست؟

درایورهای آسیب پذیر در واقع درایورهای قدیمی هستند که دارای حفره‌های امنیتی بوده و هکر با استفاده از آن‌ها می‌تواند سیستم را آلوده کند. بدافزار GhostEngine نیز از دو vulnerable driver برای آلوده کردن سیستم و غیرفعال کردن سیستم امنیتی آن استفاده می‌کند. نام تکنیکی که توسط این بدافزار استفاده می‌شود BYOVD یا Bring Your Own Vulnerable Drivers است. نرم افزار امنیتی مورد استفاده سازمان بایستی توانایی شناسایی چنین درایورهایی را داشته باشد. همانگونه که در این نمونه مشاهده کردیم درایور استفاده شده توسط این گروه هکری از درایورهای آنتی ویروس Avast می‌باشد که دارای آسیب پذیری است و به هکر اجازه متوقف کردن ابزارهای امنیتی را می‌دهد.

شناسایی و جلوگیری

هدف اولیه بدافزار GhostEngine ناتوان کردن راهکارهای امنیت نقاط پایانی وغیرفعال کردن گزارشات وقایع ویندوز است. به همین دلیل شناسایی این بدافزار سخت است و باید به مواردی زیر توجه ویژه‌ای برای شناسایی آن شود:

  • اجرای مشکوک پاورشل
  • اجرای پروسس از فولدرهای غیرمعمول
  • افزایش سطح دسترسی
  • بارگزاری درایورهای آسیب پذیر به کرنل ویندوز

به محض بارگزاری شدن درایورهای آسیب پذیر شانس شناسایی GhostEngine به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و سازمان برای پیدا کردن سیستم آلوده باید نقاط پایانی که ارتباط خود با سرور مدیریتی راهکارهای امنیتی را از دست داده‌اند را بررسی کنند. با توجه به اینکه این بدافزار از نوع ماینر است می‌توانید با بررسی لاگ‌های سرور DNS خود برای شناسایی استخرهای استخراج ارز دیجیتال نیز وجود این بدافزار در شبکه خود مطلع شوید. لیست استخرهای استخراج رمزارز مونرو

شناسایی با ابزار YARA

ابزار YARA در شناسایی بدافزارهای ناشناخته بسیار کاربردی و مفید است. در ادامه rule هایی که برای شناسایی این بدافزار است را می‌توانید مشاهده کنید. در صورتی که از راهکار EDR استفاده می‌کنید که توسط این بدافزار شناسایی و غیرفعال نمی‌شود امکان استفاده از این rule ها در قابلیت IoC Scan راهکار EDR نیز وجود خواهد داشت. همچنین آدرس‌های سرور کامند و کنترل این بدافزار نیز در جدول زیر می‌باشد که می‌تواند با بلک لیست کردن آن‌ها در فایروال، از آلوده شدن شبکه به این ماینر جلوگیری کنید.
download.yrnvtklot[.]comdomainC2 server
111.90.158[.]40ipv4-addrC2 server
ftp.yrnvtklot[.]comdomainC2 server
93.95.225[.]137ipv4-addrC2 server
online.yrnvtklot[.]comdomainC2 server

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *