لوگوی ارتباط افزار افق
بستن

امنیت نقاط پایانی

  • مدیریت یکپارچه امنیت نقاط پایانی
  • شفافیت در سیاست گذاری امنیتی
  • مدیریت تسهیل شده امنیت
  • کاهش سطح نفوذ پذیری سازمان
  • جلوگیری از نشت اطلاعات

امنیت نقاط پایانی

  • مدیریت یکپارچه امنیت نقاط پایانی
  • شفافیت در سیاست گذاری امنیتی
  • مدیریت تسهیل شده امنیت
  • کاهش سطح نفوذ پذیری سازمان
  • جلوگیری از نشت اطلاعات

امنیت سایبری در دنیای تکنولوژی محور امروز غیر قابل چشم پوشی است. زیرساخت سازمان‌ها روز به روز در حال گسترش است تا بتوانند خدمات با کیفیت‌تر و پایداتر ارائه کنند. نقاط پایانی جایی است که داده‌ها و سرویس‌های سازمان قرار دارند. امنیت نقاط پایانی به معنی محافظت از سیستم‌ها، داده‌ها، سرویس‌ها و حفظ پایداری دستگاه‌هایی است که در اجرای ماموریت‌های سازمان نقش دارند. Endpoint Protection Platform یا به اختصار EPP به راهکارهای مدیریت مرکزی امنیت نقاط پایانی اطلاق می‌شود که شناسایی، جلوگیری و پاسخ به تهدیدات امنیتی را در سطح نقاط پایانی فراهم می‌آورد. نقاط پایانی دستگاه‌هایی همچون: کامیپوتر، تلفن همراه، سرور، لپ تاپ و سایر وسایلی که شبکه متصل بوده و دیتا بروی آن ذخیره می‌شود، است. این دستگاه‌ها در برابر حملات سابیری مختلف آسیب پذیر هستند لذا تامین امنیت آن‌ها جزء لاینفک امنیت سایبری است.

اجزای اصلی امنیت نقاط پایانی

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های راهکارهای امنیت نقاط پایانی، مدیریت مرکزی آن است که به مدیران فناوری اطلاعات توانایی مانیتورینگ و مدیریت نقاط پایانی را در سرار سازمان فراهم می‌آورد. این کنسول مدیریتی امکان اعمال سیاست، به روزرسانی نرم افزاری، اعمال کنترل‌های امنیتی و گزارش گیری از تمامی دستگاه‌های متصل به آن را فراهم می‌آورد.

detection

شناسایی بدافزار

عمده‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی یک راهکار امنیت نقاط پایانی، شناسایی بدافزارها بروی دستگاه‌های مستقر در سازمان است. تشخیص بدافزارها با استفاده از تکنولوژی‌ها و روش‌های متعددی انجام می‌شود که شامل پایگاه امضاء، رفتار شناسی و استفاده از هوش مصنوعی برای تقویت موتورهای شناسایی است. آنتی ویروس باید بتواند انواع ویروس‌ها، تروجان‌ها، کرم‌ها، باج افزارها و سایر بدافزارها را شناسایی کند و با بهره گیری از تکنولوژی‌های رفتار شناسی، تحرکات مشکوک را شناسایی و بدافزارهای روز صفر را نیز پیدا کند.

device control

دیوایس کنترل

برای جلوگیری از نشت اطلاعات، EPP ها قابلیت کنترل دستگاه‌های جانبی که به سیستم متصل می‌شوند را دارد. با استفاده از آن خواهید توانست سیاست گذاری‌های دقیقی بروی دستگاه‌های جانبی اعمال کنید و خطرات احتمالی اتصال دستگاه‌های غیر مجاز را کاهش دهید.

firewall icon

فایروال

راهکارهای امنیتی مجهز به دیوار آتش، امکان کنترل ترافیک شبکه از مقصد و مبداء را برای مدیران شبکه فراهم می‌کند تا ضمن جلوگیری از دسترسی غیر مجاز، ارتباط امن و مجاز سازمان را میسر کند.

app control

اپلیکیشن کنترل

EPPها امکان محدود کردن نصب و اجرای برنامه‌ها بروی نقاط پایانی را نیز جهت اعمال همه جانبه سیاست‌ها دارند. با تعریف لیست سیاه برای جلوگیری از اجرای برنامه‌ها و یا ایجاد لیست سفید جهت صادر کردن مجوز اجرای تعداد محدودی برنامه، یک سیاست کنترلی قوی برای سازمان تعریف کنید.

ips icon

جلوگیری از نفوذ

سیستم جلوگیری از نفوذ (IPS) که درون EPPها تعبیه شده‌اند، محفاظت مستمر بر ترافیک شبکه را فراهم کرده و از هر گونه تلاش برای نفوذ به سیستم را متوقت می‌کند. مزیت اصلی استفاده از چنین سیستمی در نقاط پایانی افزایش امنیت در برابر تهدیدات داخلی و حتی خارجی است.

web control

فیلترینگ وب

محدود سازی دسترسی به وبسایت‌های خاص به خصوص آنهایی که دارای محتوای مخرب و مغایر با سیاست‌های سازمان هستند.

از چه چیزهایی محافظت کنیم؟

هر چیزی که در سازمان به شبکه متصل است و داده بروی آن ذخیره می‌شود یا وظیفه کنترل چیزی را دارد، نقطه پایانی محسوب می‌شود. دسکتاپ‌ها، لپ تاپ‌ها، سرورها و تلفن‌های همراه و حتی دستگاه‌های اینترنت اشیاء که وظایف بسیار کوچکی را دارند نیاز به محافظت و سیاست‌ گذاری دقیق دارند.

چرا امنیت نقاط پایانی مهم است؟

تهدیدات در کمین امنیت سایبری بی‌قفه در حال گسترش است و مجرمان سایبری در حال استفاده از تاکتیک‌های پیچیده برای گذشتن از محافظت ابزارهای امنیتی هستند. دورکاری نیز تبدیل به یک چالش شده و با توجه به جابجایی کارمندان سازمان سطح نفوذ پذیری سازمان افزایش یافته است که ریسک‌های امنیتی را به دنبال دارد.

با بررسی خسارات ناشی از حملات سایبری در طی سالیان گذشته می‌توان به راحتی متوجه افزایش زیان‌های وارده شد. بخش اعظمی از این خسارت به دلیل سهل انگاری و کاستی در تعبیه ابزارهای امنیتی مناسب است. Endpoint Protection Platform با ابزارهای کلیدی و کاربردی که ارائه می‌دهد  یک راهکار قدرتمند امنیت سایبری برای نقاط پایانی بشمار می‌رود. این راهکار در جلوگیری از تهدیدات و مدیریت امنیت سازمان تاثیر بسزایی دارد. سرمایه گذاری در تهیه یک راهکار مناسب، نه تنها مازاد نیست بلکه با دفع خسارات احتمالی ، کارایی سازمان را بهبود داده و ادامه ماموریت سازمان را تسهیل کند.

استراتژی‌های استقرار EPP

استقرار یک پلتفرم امنیت نقاط پایانی، فرآیندی است که باید با برنامه و استراتژی مناسب انجام گیرد تا ضمن مطابقت کامل با سازمان کمترین اثر منفی در اجرای امورات روزانه و ماموریت سازمان داشته باشد.

on premise server

درون سازمانی

اکثریت سازمان‌ها دارای شبکه داخلی و زیر ساخت قدرتمند و کافی برای پیاده سازی سرور و تجهیزات مورد نیاز EPP می‌باشند. در این رویکرد مدیریت امنیت نقاط پایانی از داخل سازمان انجام شده و اعمال سیاست‌ها سرعت بیشتری دارد و گزارش گیری وضعیت سیستم‌ها به سهولت انجام می‌شود. در این رویکرد مدیریت سخت افزار و زیر ساخت مورد نیاز برای پیاده سازی راهکار امنیت نقاط پایانی به عهده سازمان بهره بردار است.

cloud console

ابری

سازمان‌های چند شعبه‌ای که دارای کارمندان دورکار دارند، چالش بیشتری در اتخاذ و پیاده سازی راهکارهای امنیتی دارند. با توجه به اینکه چند شعبگی و فعالیت از راه دور کارمندان ریسک‌های امنیتی بیشتری به وجود می‌آورد. پیاده سازی راهکار امنیتی در چنین سناریویی نیاز به دقت بیشتری دارد تا با نیازهای سازمان مطابق باشد. در این حالت امکان پیاده سازی کنسول مدیریت ابری برای مرتفع کردن مشکلات چنین سازمان‌هایی رویکرد مناسب‌تری می‌باشد.

راهکارهای امنیت نقاط پایانی